Organizace vzdělávání
Spontánní hry a činnosti dle vlastní volby, řízené činnosti:
Prostory MŠ využíváme k co nejlépe vyhovujícímu uspořádání. Máme zřízeno několik hracích koutků, z nichž jsou nejoblíbenější:
- pískovničky s přírodninami,
- experimentální s mikroskopem, lupou,
- výtvarný s netradičními technikami výtvarnictví,
- tvořivý se spoustou stavebnic,
- tělovýchovných chvil s nářadím k obratnosti a kondici, a relaxačních chvil k harmonickému rozvoji
- k hudební činnosti jsou ve třídě umístěn klavír a rytmické nástroje,
Pobyty venku:
- turistické vycházky do okolí obce – hry s ekologickou tématikou, společenské hry s pravidly slušného chování
- enviromentální činnosti na zahradě MŠ
- výlety na naše hrady a zámky a jiné turistické zajímavosti
- sportovní dopoledne, soutěže, exkurze
Estetické činnosti:
- každý měsíc divadla, zábavná představení pro děti, výukové programy vztahující se k tématům TVP
- výstavy našich výtvarných prací v MŠ i veřejnosti obce
- exkurze na zajímavá místa za poznáním
Vnitřní denní režim dne při vzdělávání dětí
(Předškolní vzdělávání dětí podle stanoveného školního rámcového programu probíhá v následujícím základním denním režimu.)
[table th=“0″ nl=“~~“ colwidth=“120|300″]
6:45 -8:30 scházení dětí , volné hry vycházející z volby dítěte
9:00, hry s variabilním zařazením cvičení vycházející z aktivity dětí a řízené činnosti skupin na základě podnětu dětí\, učitelky
9:00 – 9:30, průběžná svačina\, hygiena
9:30 – 12:00, příprava na pobyt venku\, Pobyt venku – zájmové činnosti
12:00 – 12:30, hygiena, příprava na oběd, oběd
12:30 – 14:30, individuální potřeba spánku\, klid na lůžku\, hry a činnosti dětí\, hygiena\, průběžná svačina
do 15:45, hry a činnosti dle volby dětí, pobyt venku dle aktuální situace
MŠ se uzamyká z důvodu bezpečnosti v 8:30. Vyzvedávání dětí a obědů mezi 12:00 – 12:30.
Logopedická péče
Logopedickou péči v Naší Vaší mateřské škole zajišťuje Mgr. Zuzana Krejčí, která vystudovala Univerzitu Palackého v Olomouci , studijní obor Speciální pedagogika předškolního věku a UJAK Praha obor Speciální pedagogika. V spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou Boskovice,SPC Blansko a SPC Brno zajišťujeme logopedické vyšetření, vyšetření školní zralosti a konzultace s odborníky.
Primární logopedická péče je součástí každodenní komunikace s dítětem. I Vy sami provádíte primární logopedickou péči, tím že s dětmi opakujete pohádky, básničky, říkadla písničky. Ale každé dítko je individuální a proto se liší i verbální úroveň jednotlivých dětí v kolektivu mateřské školy. Tento článek by měl být pro Vás orientačním průvodcem ve sledování řečových dovedností Vašich dětí.
Verbální úroveň dětí
Vývoj řeči na této úrovni začíná opravdu verbálně: po završení 1. roku se objeví první slovo – jednoslovná věta. Jde tu o typicky lidskou úroveň, proto se o něm v klasických pracích hovořilo jako o „vlastním vývoji řeči“, „vývoji řeči v pravém slova smyslu“ atd. Klíčovými aktivitami zde jsou osvojování rozličných rovin mateřského jazyka: foneticko-fonologické, lexikální, gramatické, sémantické, pragmatické (Lechta, 1985). V určitých oblastech (intelektualizace řeči) trvá zdokonalování na této úrovni vlastně po celý život. (Lechta, 2002)
Podle Lechty rozlišujeme neverbální období a verbální období. Pro předškolního pedagoga je důležité období od 2,5 let až po 6 rok. Lechta také uvádí možnosti stimulace což může pedagogovi sloužit jako osnova pro základní logopedickou prevenci.
Verbální období
Období kolem 2,5–3 let
Projevy dítěte
- i když už zná své jméno, často hovoří o sobě ve třetí osobě;
- při nevydařeném pokusu o verbální komunikaci je zjevně frustrované;
- pojmenuje nejběžnější předměty denní potřeby;
- jeho transfer v oblasti gramatických jevů mateřského jazyka je tak přesný, že „neakceptuje“ gramatické výjimky mateřského jazyka („dobrý – dobřejší“ tvoří analogicky jako „zelený – zelenější“);
- pojmenování časových pojmů (den – noc);
- ukáže v knize: čím píšeme, co nosíme na hlavě, z čeho pijeme;
- chápe už postupně i otázky: „Kdy?“ a „Proč?“;
- stále suverénněji používá víceslovné věty;
- učí se chápat komunikační poslání řeči.
Možnosti stimulace
- taktně opravovat při dysgramatismech typu „dobřejší“, ale netrestat ani neopakovat po dítěti (aby se chybný gramatický tvar nefixoval), ale jen říci správný gramatický tvar;
- připravit dítě, že co nevidět půjde do mateřské školy, aby náhlá změna prostředí a způsobu života nepřivodila šok a například neurózu řeči;
- učíme se pojmenovat nejbližší příbuzné, případně i kamarády;
- při těžkostech s koncipováním delších, víceslovných vět taktně pomáháme, případně dopovíme, dokončíme větu místo dítěte.
Období kolem 3–3,5 let
Projevy dítěte
- dokáže říci svoje jméno i jména sourozenců, respektive nejlepšího kamaráda;
- umí už více než 1000 slov, začíná tvořit „vyšší“, všeobecnější pojmy; začátky přechodu na druhosignální úroveň;
- prochází obdobím fyziologických těžkostí v řeči (zadrhávání řeči, vícenásobné opakování slabik, slov apod.);
- začíná období zvýšeného nebezpečí vzniku koktavosti;
- obvykle už klade slova ve větě správně, ještě však poměrně vzácně používá některé předložky a spojky; tvoří souvětí nejprve obvykle přiřazovací;
- tzv. druhý věk otázek („Proč?“).
Možnosti stimulace
- je třeba být mimořádně taktní, jestliže se projeví fyziologické těžkosti v řeči, aby z nich nevznikla koktavost; proto při nich neopravujeme, netrestáme, nevysmíváme se, nenutíme dítě k opakování; slovo, s nímž má dítě problémy, při kterém se zarazí, vyslovíme místo něho; dbáme na to, aby si dítě svoje těžkosti, pokud možno, neuvědomilo;
- využíváme skutečnosti, že dítě pátrá po kauzalitě jevů a přístupným způsobem mu příčiny jevů vysvětlujeme;
- učíme se kratší říkanky, básničky, písničky.
Období kolem 3,5–4 let
Projevy dítěte
- z gramatického aspektu se řeč dítěte čím dál tím víc blíží normě;
- dokáže správně tvořit některé protiklady (miminko je malé, strýček je…);
- krátké básničky říká zpaměti;
- slovní zásoba neustále roste, obsah slov se upřesňuje;
- tvoří už i podřadicí souvětí;
- při vyslovování a fonematickém diferencování má ještě problémy (zejména s hláskami, jež se tvoří na tomtéž artikulačním místě, které jsou sluchově příbuzné nebo těžce artikulovatelné).
Možnosti stimulace
- využíváme pohádky na rozvíjení slovní zásoby; rozvíjíme schopnost souvislého řečového projevu – ptáme se na děj (pomocné otázky) tak, aby dítě dokázalo zreprodukovat krátký příběh;
- hravým způsobem rozvíjíme schopnost fonematické diferenciace (např. vlak: ššš; had: sss; včela: zzz; vosa: žžž apod.);
- nezapomínáme na knihy a některé společenské hry (např. obrázkové loto) jako účinný stimulační faktor vývoje řeči; třídění a definování pojmů, doplňování chybějících slov ve větě: pomocí hraček, obrázků.
Období kolem 4–5 let
Projevy dítěte
- verbální projevy by měly být z gramatického aspektu správné; měly by obsahovat už všechny slovní druhy;
- stále přesněji identifikuje barvy;
- častěji a ve větší míře začíná přednostně využívat „šikovnější“ ruku – zejména při úkonech vyžadujících zvýšenou zručnost;
- ovládá asi 1500–2000 slov; mnohem vzácněji než předtím si pomáhá slůvky „ten, ta, to“ a nahrazuje je skutečnými názvy osob, zvířat a věcí;
- ve výslovnosti ještě mohou přetrvávat některé charakteristické nesprávnosti.
Možnosti stimulace
- učíme se diferencovat barvy – avšak zásadně podle skutečných předmětů, respektive podle obrázků (jahoda je červená, tráva je zelená, barvy na semaforu atp.);
- jestliže je řeč dítěte z gramatického aspektu nápadně chybná, hledáme příčinu;
- v případě zjevného upřednostňování levé ruky před pravou nezasahujeme do přirozeného vývoje laterality;
- v případě nesprávné výslovnosti zintenzívníme hrová cvičení fonematické diferenciace.
Období kolem 5–6 let
Projevy dítěte
- dokáže správně reprodukovat poměrně dlouhou větu;
- spontánně se pokouší spočítat předměty kolem sebe;
- dokáže správně vysvětlit, na co používáme některé předměty běžné potřeby;
- dokáže reprodukovat kratší příběh téměř bez pomocných otázek;
- zjevný rozvoj regulační funkce řeči;
- evidentní ústup fyziologické patlavosti, případně přetrvává ještě sigmatismus a rotacismus;
- na konci období ovládá asi 2500–3000 slov; tvoří i tzv. speciální pojmy;
- správně realizuje i poměrně dlouhé a komplikované příkazy;
- postupně se začíná dokončovat proces vývoje fonematické diferenciace.
Možnosti stimulace
- v případě nesprávné výslovnosti zvážíme potřebu logopedického zákroku nebo případné možnosti autokorekce;
- připravujeme dítě na školu (nestrašíme školou!); provádíme případné konzultace (jestliže jde o úzkostné, neurotické apod. dítě) s učitelkami ZŠ a MŠ i v rámci prevence koktavosti;
- jestliže dítě chce spontánně počítat, nebráníme mu; je však třeba počítat ne mechanicky, ale počítat konkrétní předměty;
- hrajeme si s obrázky: dítě má popsat děj na situačním obrázku;
- vedeme ho k tomu, aby svoje přání, pocity a potřeby už dokázalo vyjádřit samo, pokud možno souvislým, gramaticky správným a srozumitelným mluvním projevem.
Personál
Mgr. Krejčí Zuzana – ředitelka
Müllerová Barbora – učitelka
Marie Tejkalová – vedoucí stravování, domovnice
Marie Výšková – kuchařka